
Wijs én rebels
DUWTJE
#merkstrategie
#merkidentiteit
#conceptontwikkeling
#artdirection
#boekontwerp
Team effort | Dit boek is tot stand gekomen in fijne samenwerking met Edwin Hanssen.
Foto's: Duwtje
Duwtje in de juiste richting is een boek over gedragswetenschap. Gedragsexperts Joyce Croonen en Liza Luesink (Duwtje) delen een stappenplan en inspirerende voorbeelden om effectief en subtiel menselijk gedrag te sturen.
Duwtje benaderde ons met de vraag om naar hun merkidentiteit te kijken en hun boek vorm te geven.
Om de merkwaarden helder te krijgen zijn we gestart met enkele strategische sessies. We gebruikten Carl Jung’s archetype-model om tot een combinatie van “de wijze” en “de rebel” te komen. Dit vertegenwoordigt goed de wetenschappelijke kant, alsook de speelse en prikkelende kant van de identiteit van Duwtje.
De meeste mensen houden er niet van om gedicteerd te worden, maar wanneer dit op een onbewust niveau gebeurt, accepteren we het vaak moeiteloos. Dat is wat we de gebruikers van het boek willen laten ervaren: het boek bestaat uit drie delen en elk deel laat zich in zijn eigen richting behandelen en lezen. Achter de terracottakleurige omslag vind je de theoretische inhoud. Wanneer je het boek 180 graden draait en de blauwe kaft voor legt, vind je het praktische deel van het boek. Om het middengedeelte met praktijkvoorbeelden te kunnen lezen, moet het boek weer 90 graden worden gedraaid. De gebruiker wordt onbewust gestuurd; verschillende gedragstechnieken ("Snelle verwerking", "Opvallen", "Keuzevrijheid", "Laten ervaren" en "Maak het leuk") bewijzen zich.
Naast een wetenschappelijk boek is het vooral een praktisch bruikbaar boek. Daarom hebben de verschillende informatieonderdelen en gedragstechnieken hun eigen kleurencombinaties. Het uitbundige kleurenpalet prikkelt de lezer. en vertegenwoordigt de aanstekelijke energie van de auteurs. De gelaagde typografie leidt de gebruiker door de inhoud.
Bestel hier het boek Duwtje in de juiste richting.







